La importància de l’acció tutorial i l’acompanyament en els joves
Aquest matí s’ha portat a terme la segona edició de les Jornades organitzades pel SOC, a la Casa del Mar, sobre acompanyament i acció tutorial per a la inserció dels joves. Ha estat una jornada dinàmica, on els professionals de les entitats que treballen amb joves, com “in via”, hem pogut descobrir una visió diferent i innovadora en l’acompanyament i l’orientació, de la mà de Fran Rojas, coordinador de projectes per a joves a la Fundació IReS.
S’ha exposat la rellevància que té l’acompanyament i l’acció tutorial i d’orientació que els professionals de l’àmbit social hem de portar a terme amb els joves.
Acció tutorial i acompanyament dels joves des del divertiment
L’acció tutorial ha estat l’eix central d’avui com a part importantíssima en el procés que portem a terme amb els joves. Un dels aspectes més valuosos de la tutoria individual és l’autoestima, la visió positiva que l’alumnat té de si mateix. L’adolescent amb autoestima actuarà independentment, assumirà responsabilitats, afrontarà nous reptes amb entusiasme, estarà orgullós dels seus assoliments, demostrarà les seves emocions, tolerarà bé la frustració i se sentirà capaç d’influir en els altres.
La individualització és el més important d’aquest procés d’acompanyament. Que els tutors siguin conscients que cada alumne prové d’un entorn diferent suposa haver de conèixer-lo en totes les seves dimensions per poder ajudar-lo en el seu desenvolupament. L’alumne ha de ser el protagonista del procés, per tant, els tècnics han d’intentar que ells mateixos assumeixin responsabilitats en els seus processos d’aprenentatge.
Fran Rojas, gran humorista professional i creador de la “Educación con Humor” utilitza l’humor com a vehicle per aprendre i com a pretext per a qüestionar, fer pensar i reflexionar sobre la situació actual dels adolescents. Durant la seva ponència, ha volgut afegir dos objectius clau al procés tutorial: aprendre i divertir-se.
Per a Fran Rojas “si el que aprens no t’entusiasma, no et motiva, no et genera una sensació de satisfacció, de poc serveix, ho oblidaràs ràpidament”. Això és el que hem de transmetre als nostres joves mitjançant els nostres coneixements i totes aquelles metodologies com les de Fran Rojas, que ens poden aportar molt.