Vetllant pel futur de les joves tutelades
Avui, 24 de gener, Dia Internacional de l’Educació, la Luna Frattini, pedagoga i tècnica del Servei d’Atenció a Famílies i Infància de l’Associació in via, escriu un article d’opinió al Social.cat sobre les joves tutelades i extutelades. El pots llegir al Social.cat o bé a continuació:
En reiterades ocasions, les joves tutelades i extutelades queden al marge del sistema educatiu en conseqüència a l’estigma que això implica. Aquesta etiqueta, de vegades aboca a les joves al fracàs escolar, alentint el seu procés d’integració i normalització en la societat.
Des dels recursos d’acollida es realitza un procés d’anàlisi de necessitats, per tal que les joves trobin les seves aspiracions i objectius tant en l’àmbit formatiu com laboral, si així ho desitgen.
L’accés al sistema educatiu formal és relatiu al moment en el qual es dugui a terme i l’edat de les joves que vulguin accedir. Si parlem de centres d’educació secundària, l’accés per les menors és més fàcil, ja que aquestes joves han de poder rebre una formació i amb la xarxa de centres educatius, sempre es procura aconseguir una plaça disponible en alguns d’aquests o bé, poder ampliar les ràtios.
En el cas de les joves tutelades és important que, a causa de la seva situació, es mantingui la confidencialitat i privacitat d’aquestes joves per no caure en situacions que posin en risc a la persona. Per sort, sempre es pot comptar amb els equips d’assessorament i orientació psicopedagògica del territori, els quals són un gran suport a l’hora de trobar centre o plaça en la formació que la jove porta a terme o vol realitzar.
Quan parlem d’alternatives a l’educació secundària obligatòria, com ara cicles de grau mig o pla de transició al treball, el procés és més complex, ja que moltes vegades, les places i els centres on s’ofereixen són molt més limitats i l’oportunitat de poder continuar amb aquesta formació, un cop traslladades al centre d’acollida, s’esvaeix.
Tot i això, una vegada les joves es reincorporen al sistema, és imprescindible que es faci un seguiment i coordinacions regulars des de l’equip educatiu del centre d’acollida amb els centres educatius, per tal d’observar si la jove està complint amb els seus objectius, valorar si el seu procés educatiu evoluciona correctament i poder atendre a les necessitats i complicacions que pugui arribar a tenir les joves.